lørdag 24. november 2007

VLE OG PLE

Et annet relatert tema, som har preget den siste samlingen og arbeidet i gruppa min, er sammenhengen mellom

Virtual Learning Enviorment

og

Personal Learning Enviorment.

Runar har lagt ut en presentasjonen om dette temaet. Jeg synes bildet av marionetten Pinocchio som Marianne bruker i dette innlegget er ganske passende. Hun skriver bl. a. at ”I VLE er Pinocchio en marionette underlagt andres kontroll, og i PLE er han alene på det stor havet.”. Det er en stor utfordring å vurdere hvor mye vi lærere skal styre læringsmiljøet til den enkelte eleven – hvorvidt vi ønsker at elevene integrerer den ”ytre verden” i VLE (se også kommentaren min til Marianne sitt innlegg). Digitale verktøy åpner for stor individuell tilpassning av læringsmiljøet. Men det er ikke lett å veilede eleven i å konstruere en PLE som er tilpasset hans/hennes individuelle ressurser og behov. Det forutsetter at vi kjenner elevene veldig godt. En veiledning over tid, som tar hensyn til elevens utvikling, krever tett oppfølging og kontinuerlig vurdering fra vår side – noe som helt klart er lettere å realisere ved hjelp av digitale verktøy enn med klassiske midler.

Ingen kommentarer: